محققان موسسه ی ملی بهداشت پایگاه اطلاعاتی جدیدی را برای سیستم ایمنی سالم ارائه دادند

17 مارس 2015

محققان موسسه ی ملی بهداشت (NTH)درمقاله ای درمجله ی Cell  یک پایگاه داده ی گسترده که صفات  ایمنی را از آن می توان اقتباس نمود، منتشر کردند. از جمله ی این صفات می توان به تنظیم  اعمال سلول های ایمنی  درسطح ژنتیکی  درافراد سالم  اشاره کرد.

 درحالیکه  بسیاری ازعوامل  خطر ژنتیکی با بروز بیماریهای مختلف از جمله  اختلالات  اتوایمیون مرتبط می باشند هنوز یک تغییر ژنتیکی که فرد را مستعد  بیماری می نماید،  شناسایی نشده است.

محققان مرکز تحقیقات واکسن موسسه ی ملی آلرژی و بیماریهای مسری NIADI  که بخشی ازموسسه ی ملی بهداشت است و همکارانشان در کالج کینگ لندن یک منبع مرجع برای سایر  دانشمندان فراهم کرده اند.

 این گروه  از محققان نمونه های خونی 669 زن دو قلو را آنالیز نمودند آنها یک روش غربالگری  را که توانست 78 هزار زیر مجموعه  از سلولهای ایمنی یا صفات ایمنی  را از هم  افتراق دهد، ابداع کردند. دانشمندان با استفاده از این دو قلوها توانستند ویژگی های ایمنی را که به احتمال زیاد  به ارث می رسند و درسطح ژنتیکی کنترل و تنظیم می شوند را شناسایی کنند. آنها 151 صفت را انتخاب کرده و با یک  رویکرد گسترده ی ژنومی به بررسی صفاتی پرداختند که با تغییرات ژنتیکی تنظیم می شوند. آنها متوجه شدند 19 صفت ایمنی بوسیله ی بیش از 240 تغییر ژنتیکی کنترل می شوند که در یازده  بخش از ژنوم انسان تجمع یافته اند.

نتایج این تحقیق پیام های زیادی بخصوص برای محققانی که به مطالعه ی اختلالات اتوایمیون نظیر ام – اس، دیابت نوع 1 و بیماریهای روده می پردازند، در بردارد. برای مثال تغییرات ژنتیکی در ژن  FCGR2برای چندین اختلال اتوایمیون مانند ام – اس، دیابت نوع 1 و بیماریهای التهابی  روده به عنوان خطر شناخته شده، شناسایی شده است.

حال محققان می توانند با استفاده از این پایگاه اطلاعاتی جدید به بررسی تغییر در  FCGR2یا سایر ژنهای تأثیر گذار بر اجزاء سیستم ایمنی بپردازند و بدنبال آن از این اطلاعات در طراحی مطالعات  بعدی استفاده کنند.

منبع:www.medicalnewstoday.com/releases/290858.php